|
Фото.
Центральна площа. Вулиця Миколаївська. Готель
"Франція" |
|
Фото.
Центральна площа. Вулиця Дворянська. Готель
"Європа" | |
|
|
Фото.
Військовий собор |
Фото.
Костел в ім`я Успенія Божої
Матері | |
|
Фото.
Синагога | |
І що ми бачимо в 1913 році? Майже століття тому. Умань розташована в чудовій
місцевості, на кордоні лісової і степової частини України, на берегах річки
Уманки, в котру тут же впадають річки Осташівка й Кам`янка. Підвищені й скелясті
береги річок, зарослі верболозами, осокорами й тополями, являють собою доволі
мальовничу картину. Географічне положення Умані таке: лежить під 48 градусів,
44?53" північної широти та 47 градусів, 54?9" східної довготи. Клімат має
помірний; грунт - масний чорнозем. В самій Умані і довкіл маса садів; поля й
степи дають щедрі урожаї, - ось чому багато разів руйнували Умань, грабували її,
вирізали жителів, а вона все ж знову підводилася, ніби фенікс з попелу; була і
залишається значним й цікавим містом України.
Місто під сучасну пору поділяється на
Старий ринок і Новий ринок; другий має кращі лавки, але його головна площа не
вимощена і під час дощів на ній утворюються цілі озера води і таке багно, що ні
пройти, ні проїхати не можна. Старий базар - це типовий взірець єврейського
глухого містечка. Там іноді буває на одній садибі до 5 халуп і хиж з великою
кількістю жителів; тіснява й бруд неймовірні. Санітарний стан такий, що під час
холери тут гинуть тисячі людей. Довкіл міста розташовані передмістя:
Івангородське, Звенигородське, Турок, Лиса гора, Нова Умань, Солдатська
слобідка, Софіївська слобідка, Міщанка.
Жителів у місті та на
передмістях до 50 тисяч; з них євреїв до 33 тисяч, християн понад 16 тисяч.
Купців першої і другої гільдій - 50, міщан - 4396 номерів
сімейств.
Доволі значна
торгівля хлібом, надто ж після відкриття залізної дороги в 1891 році; головним
чином хліб вивозиться до Одеси.
Освіта в Умані стоїть доволі високо; особливо останнім часом, після відкриття
різного типу кількох середніх учбових закладів. На перше місце потрібно
поставити найстаріше тут Духовне повітове училище, засноване в 1818 році.
Незабаром святкуватиметься його сторічний ювілей; воно дало початкову освіту
багатьом видатним ученим і духовним ієрархам. Затим йде Училище Землеробства й
Садівництва, засноване в 1859 році. Цей спеціальний середньо-учбовий заклад має
останнім часом 250 учнів.
В Умані тепер існують такі середньо-учбові
заклади:
чоловіча гімназія
жіноча міська гімназія
Комерційне Училище товариства викладачів 7 класів (учнів має
450)
Жіноче Комерційне училище
Середньо-Будівельне
Технічне Училище
Початкові учбові заклади: одне
чотирикласне міське училище і одне двокласне, а також одне двокласне з
паралельними чоловічими і жіночими відділеннями, одне жіноче міське Гоголівське
двокласне училище, чотири приходські однокласні школи. В Умані є Відділення
Київської Єпархіальної Училищної Ради. Під її опікою перебувають в Умані дві
двокласні і три однокласні церковно-приходські школи.
Для
єврейського населення існує громадська Талмуд-Тора, одне приватне чоловіче
училище 3-ого розряду, два приватних жіночих училища 3-ого розряду і велика
кількість хедерів (шкіл грамоти).
Для потреб релігійного життя
існує два православних собори: православний Успенський собор; до 1842 року був
приходською церквою; в 1842 році перетворений в собор в ім`я св. Миколая; з 1895
року після переробки перейменований в собор. Турботами протоієрея о. Андрея
Сабатовського перероблений всередині в 1911 році і прикрашений орнаментами та
іконами на зразок київського Володимирського собору, що оживило і надало йому
цікавого вигляду. Виконував роботи художник, викладач Комерційного Училища
Д.Верещака. Другий - Військовий собор, перероблений з приміщення, що було
побудоване в 1835 році для балів і концертів; потім в 1866 році воно
переобладнане у манеж. Великий князь Олександр Михайлович, котрий жив в Умані, в
1894 році, посприяв переробити цю споруду у військову церкву. Окрім цих двох
соборів є ще 5 православних церков і чоловічий Георгіївський скит поблизу
вокзалу. Відкритий він 10 січня 1913 року; перебуває у віданні Київо-Братського
монастиря; землі має неподалік Умані 14 десятин, братії в ньому 60
чоловік.
Католицький костел в ім`я
Успенської Божої Матері побудований в 1825 році на місці старого католицького
кладовища; в ньому є розп`яття з відрубаними пальцями на ногах і пошкоджені ікони; ці пошкодження зробили
гайдамаки.
Недавно, в 1912
році, побудована лютеранська кірха.
Єврейських синагог дві і 13 будинків для
молитв.
В Умані діють три громадських бібліотеки: одна російська з 8
тисячами томів, одна польська і одна єврейська. Книжкових магазинів вісім;
друкарень вісім. Нещодавно засновано літературно-художній
гурток.
В місті видаються дві газети: "Провинциальный
Голос" і вечірня газета "Вести". Умань має один театр-цирк і зараз діють чотири
кінематографи.
Запити інтелектуального життя городян,
таким чином, забезпечені доволі добре і в культурному розумінні місто справляє
сприятливе враження.
Уманська Повітова Земська управа
володіє складом покрівельного заліза, продає насіння; при ній існує каса
дрібного кредиту, книжковий і паперовий магазини. Земство в місті має свою
лікарню та ветеринарну амбулаторію. Лікарень місто має дві громадських і три
приватних.
Нещодавно започатковані нічне чергування
лікарів і консультація присяжних повіренних.
В Умані
налічується 5 банків, одне кредитне товариство, дві позичково-ощадні каси й одна
банкірська контора. Місто має водогін та електричне освітлення.
Торгові обороти Умані досить значні. Років десять тому
поширилася чутка, ніби уряд пропонує перетворити Умань в губернське місто.
Справді, за кількістю населення і за своєю просвітницькою, промисловою та
торговою діяльністю Умань не поступається багатьом губернським містам. Останнім
часом йшлося у вищих сферах про те, щоб зробити Умань єпархіальним містом;
передбачувалося зробити Умань кафедрою вікарного єпископа, що, безперечно,
піднесло б значення міста.
Етнографічний склад міста
такий: переважна більшість населення євреї, і майже вся торгівля зосереджена в
руках євреїв. Потім йде українське населення, до якого належить міщани та
селяни; на їхньому характері позначилася важка історична доля краю і запекла
боротьба за віру і свободу; вони являють собою тип людей волелюбних і в
стосунках з іншими такими, які зберігають почуття власної гідності. Польська
громада тут нечисленна, близько тисячі чоловік; в повіті до неї належать майже
всі поміщики й посесори. Громада ця інтелігентна. Польський вплив у місті
помітний в тому розумінні, що в лавках, якщо здогадуються, що ви пан чи посесор,
хай і абияк, але розмовляють польською. Ще польський вплив тут спостерігається у
звичаї наймати квартири на свято Яна, 24 липня. Дехто вважає, що цей звичай
походить від ярмарку, котрий розгортався здавна на день Івана Хрестителя; проте
безумовно, що цей звичай привнесений сюди із Польщі; там і донині наймають
квартири (річні) зі святого Яна.
Сама назва Умань,
можливо, має татарське походження; тепер ця назва асоціюється у свідомості
народу, в народній етимології з поняттям ум (розум). Приказка, що побутує тут,
уманський дурень, нічого образливого в собі не містить; вона означає лише людину
хитру, котра прикидається дурником. Говорять як правило: "О, ти уманський
дурень, - що з чужого воза бере, та на свій кладе".
Ще як
місцеву особливість, котра має історичне походження, слід відмітити так звані
відпусти на день св. Яна, на день святих апостолів Петра і Павла, на день
Преображення Господнього. В ці дні бувають значні приїзди дещо багатшої
польської публіки, а відтак ціни в готелях і заїздах підвищуються до 6 крб. за
кімнату на добу. Старовинні заїжджі будинки в Умані належать до будов
історичних; вони вже зникають, навзамін з`являються сучасні готелі. Раніше вони
називалися, наприклад, "Під квочкою", "Під лебедем", "Під карасем" і
т.д.
До історичних в Умані належить палац графа Потоцького
на двірцевій площі. Старовинний палац вже не існую; він пристосований у
приміщення, в якому квартирують дивізійний генерал, полковий командир і де
знаходиться військовий клуб. Окружний суд міститься в колишньому Базиліанському
монастирі. До старих будов належить також заїжджий двір на Старому
базарі.
Історичною пам`яткою певною мірою є і Греків ліс;
розташований він за версту від міста, із західної сторони. До 1901 року ліс
належав Училищу Садівництва й Землеробства, але в цьому році Училище виміняло 72
десятини лісу на 150 десятин вигінної міської землі. Років десять тому Міська
Управа продала на вирубку увесь Греків ліс і гроші пішли, головним чином, на
потреби жіночої гімназії. Ліс нині ніби й знищено, але Міська Управа залишила 30
десятин і робить лісові насадження, щоб знову мати парк, поскільки він
необхідний для оздоровлення міста, та й жителі звикли відвідувати Греків ліс і
знаходити в ньому відпочинок та розваги.
Сучасна Умань
забудовується великими будинками хорошої архітектури, на зразок одеських
будинків. Кращі споруди знаходяться на Київській, Миколаївській, Двірцевій та
Садовій вулицях. Недавно зведено чудовий доходний міський дім вартістю в 300 000
карбованців; в ньому містяться Міська Управа, Громадське зібрання, контора
нотаріуса Л. Ласького, Товариство Взаємного Кредиту, краща кондитерська і кращі
лавки.
Навпроти міського будинку, на розі Садової та
Миколаївської вулиць, місто готується спорудити пам`ятник Імператорові
Олександру II. Це буде поки що єдиний монумент в місті. Втім, поблизу міста, в
Царициному саду, існує вже два історичних пам`ятники.
2006 рік
|
Будинок, в якому я живу (вул. Жовтнева,
83) |
|
Вид на
вулицю Жовтневу (район залізничного
вокзалу) | |
Що ж
ми маємо сьогодні? На дворі 2006 рік. Умань так і не стала обласним
центром, а так і перебуває центром районного масштабу. По рівню
розвитку місто можна порівняти з обласними центрами. Але є одна
проблема: Умань не має виходу до води. Черкаси знаходяться на
Дніпрі, тому мають значні запаси такої необхідної вологи, крім того
є можливість використання річкового транспорту. Це і спричинило
призначення Черкас обласним
центром.
Умань
красиве, гарне, чудове, прекрасне місто. Воно має неповторний
колорит. Задаровують старовинні будівлі центральної частини міста,
радують око пейзажі Софіївського парку, манить до себе прохолода
Осташівського ставу, радують мешканців численні парки, що є навіть у
центрі.
Умань
– місто студентів. Численні учбові заклади запрошують молодих людей
здобути майбутню професію. Це і Аграрний університет, Педагогічний
університет, Європейський університет фінансів, менеджменту і
бізнесу, Київський інститут бізнесу і технологій, Агротехнічний
коледж, Професійний ліцей, Аграрно-професійний ліцей, Кооперативний
ліцей, Педучилище, Медучилище. Тому, прогулюючись по місту, завжди
можна побачити багато усміхнених студентів, що невтомно гризуть
граніт науки. Умань – туристичний центр. З
часу офіційного відкриття уманської перлини садово-паркового
мистецтва “Софіївки” у 1800 році, коли алеями парку пройшовся
творець і автор задуму, Станіслав Потоцький, і його дружина, заради
кого все це будувалося, прекрасна Софія, цей шедевр не перестає
приймати відвідувачів ось уже 209 років.
Умань – місце, де поховано
лідера хасидизму (напрям іудаїзму) – Цадика Нахмана. Ця подія
спричинила масовий щорічний потік хасидів до міста для святкування
Нового року і просто для відчуття духовного зв’язку з творцем цієї
гілки релігії. На могилу Нахмана з’їжджаються віруючі з різних країн
світу. На закінчення хочу сказати, що містечко
Умань як і інші міста нашої держави є мальовничим куточком
неньки-України. Уманчани мене і так розуміють, без слів. А людей, що
не були в Умані, запрошую відвідати місто, нашу величну “Софіївку” і
на собі відчути справжню уманську гостинність.
Умань, 27.06.2006
року
| |
|
Клуб залізничників у моєму дворі
|
|
Один із перших тракторів біля агро-професійного
ліцею |
|
Магазин
"Харчі" по вул. Леніна
|
|
Будинок міськвиконкому
|
|
|
|
Вул. Тищика
біля перехрестя з вул. Леніна |
|
Вул. Кошевого, де я народився (Міщанка)
|
|
Міська лікарня
|
|
Міський РАГС
|
:: Проект Chernenko-life.narod.ru ::